نوشیدنی سودا | سودا چیست؟‌ برسی انواع سودا

تاریخچه نوشیدنی سودا موضوعی جذاب است که قرن ها و قاره ها را در بر می گیرد. نوشیدنی سودا یک اصطلاح کلی برای هر نوشیدنی طعم دار مبتنی بر آب است، معمولاً اما نه لزوماً گازدار، و معمولا شامل افزودنی هایی مانند شیرین کننده ، اسانس میوه ها و ترکیبات غذایی صنعتی است ، در کشورهای اروپایی الکل خوراکی نیز به این نوشیدنی اضافه می شود آنهم با درصدهای مختلف ، در کشورهای اسلامی منجمله ایران نوع بدون الکل آن رایج بوده و در تمامی فروشگاه های معتبر با برندهای مطرح عرضه می گردد ، اگر دوستدار این نوشیدنی جذاب هستید این مقاله مجموعه ای از اطلاعات ارزشمند را در اختیار شما قرار می دهد 

تاریخچه نوشیدنی سودا 

منشاء اختراع سودا که در سالهای بعد منبع تولید نوشابه های گازدار و بدون گاز بود ، از انگلستان و از سال 1760 توسط جوزف پریستلی ، شیمیدان معروف انگلستانی آغاز شد ، او با حل کردن گاز دی اکسید کربن در آب با فشار اولین آب گاز دار جهان را اختراع کرد که نام آن را آب اشباع شده گذاشت ، وی مدعی بود این نوشیدنی گوارا برای سلامتی انسان و هضم غذا و نشاط روزانه بسیار مفید است .
او نمی دانست که اختراعش در سالهای بعد منشاء به وجود آمدن صنعتی خواهد شد که میلیاردها دلار ارزش خواهد داشت ، نوشابه ها ، آب ها و آب میوه های گاز دار در عصر حاضر با همان فرمول جوزف پریستلی در جهان تولید شد و برندهای معتبر جهانی در این حوزه شکل گرفت .
اولین شربت های طعم دار در اوایل قرن نوزدهم به آب گازدار اضافه شد و اولین لیموناد گازدار را ایجاد کرد. در دهه 1830، طعم‌های مختلف میوه و گیاهی در فواره‌های سودا در داروخانه‌ها به فروش رسید. فواره‌های نوشیدنی سودا  به مکان‌های اجتماعی محبوبی تبدیل شدند که مردم می‌توانستند از نوشیدنی‌های تازه لذت ببرند و با دوستان خود معاشرت کنند. برخی از طعم های اولیه عبارتند از زنجبیل، آبجو ریشه، سارساپاریلا، آبجو توس، و خامه سودا

 

soda

اولین نوشیدنی سودا

اولین نوشیدنی های سودا یا در آن زمان با نام نوشابه های طعم دار در بطری در دهه 1800 تولید شد و به آنها اجازه داد تا به طور گسترده تری توزیع و مصرف شوند. اولین حق ثبت اختراع دستگاهی برای بطری آب سودا در سال 1810 برای سیمونز و راندل از لندن صادر شد. اولین پتنت ایالات متحده برای دستگاه مشابه در سال 1819 برای  بنجامین سیلیمن از دانشگاه ییل صادر شد. بطری کردن نوشیدنی سودا  فرآیندی چالش برانگیز بود، زیرا فشار گاز می توانست باعث انفجار بطری ها یا بیرون زدن چوب پنبه ها شود. تکنیک‌های مختلفی برای بهبود ایمنی و کارایی بطری‌سازی ابداع شد، مانند استفاده از بطری‌های شیشه‌ای قوی‌تر، درپوش‌های فلزی یا قفس‌های سیمی.

 

soda

فرمول سودا و تولد کوکاکولا

معروف ترین برند نوشابه بر پایه فرمول سودا در جهان کوکاکولا است که توسط جان استیت پمبرتون در سال 1886 در آتلانتا، جورجیا اختراع شد. پمبرتون یک داروساز بود که با مواد مختلف آزمایشات مختلفی انجام داد  تا یک تونیک برای سردرد و خستگی ایجاد کند. او از عصاره کولا و برگ کوکا استفاده کرد که به نوشیدنی او نام و محتوای کافئین اضافه کرد. او همچنین شکر، رنگ کارامل و طعم دهنده های دیگر را برای ایجاد طعم متمایز اضافه کرد. او نوشیدنی خود را در یک داروخانه محلی به قیمت هر لیوان پنج سنت فروخت. شریک او، فرانک رابینسون، لوگو و هویت بصری  کوکاکولا را طراحی کرد که هنوز هم استفاده می شود.
کوکاکولا به زودی با رقابت سایر برندهای کولا مانند پپسی کولا روبرو شد که توسط کالب برادهام در سال 1893 در نیو برن، کارولینای شمالی اختراع شد. برادهام هم یک داروساز بود که می خواست نوشیدنی بسازد که به هضم غذا کمک کند و انرژی را افزایش دهد. او از عصاره آجیل کولا، وانیل، روغن های کمیاب، شکر و آب گازدار برای ساخت فرمول خود استفاده کرد. او نام نوشیدنی خود را بر اساس دو ماده تشکیل دهنده آن گذاشت: پپسین (یک آنزیم گوارشی) و کولا. او نوشیدنی خود را به قیمت پنج سنت در یک بطری در داروخانه اش فروخت
 

 

سودا و برند های مطرح

نوشابه های سودا در قرن بیستم با معرفی طعم ها و مواد تشکیل دهنده جدید به تکامل و تنوع خود ادامه دادند. برخی از نوآوری‌ها شامل نوشیدنی‌های سودا رژیمی (استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی به جای شکر)، نوشابه‌های نوشابه بدون کافئین (با استفاده از کولای بدون کافئین یا طعم‌های دیگر)، نوشیدنی‌های میوه‌ای (با استفاده از آب میوه‌ها یا طعم‌های طبیعی یا مصنوعی)، نوشیدنی‌های سودا انرژی‌زا (با استفاده از کافئین اضافی یا سایر محرک‌ها)، و نوشیدنی‌های سودا شفاف (بدون استفاده از رنگ‌ها یا مواد نگهدارنده). برخی از برندهای محبوبی که در این دوره ظهور کردند عبارتند از Dr Pepper (1885)، Sprite (1961)، Fanta (1940)، 7 Up (1929)، Mountain Dew (1940) و RC Cola (1905)2.

 

 

soda3

مزایا و معایب سودا 

نوشیدنی های سودا در حال حاضر در سراسر جهان مصرف می شوند و به بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از فرهنگ ها و سبک های زندگی تبدیل شده اند. آنها در قالب های مختلف ظروف مانند قوطی، بطری، کارتن یا دستگاه های آبنما موجود هستند. آنها در بسیاری از مکان ها مانند سوپرمارکت ها، فروشگاه های رفاه، رستوران ها، کافه ها، سینماها یا ماشین های فروش به فروش می رسند. افراد در هر سن و پیشینه ای از آنها به عنوان یک نوشیدنی با طراوت یا مخلوطی برای نوشیدنی های الکلی لذت می برند. با این حال، آنها به دلیل قند بالا و اثرات منفی بالقوه آنها بر سلامت و محیط زیست مورد انتقاد قرار می گیرند. برخی از مسائل مرتبط با نوشابه های سودایی عبارتند از چاقی، دیابت، پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، سنگ کلیه، رفلاکس اسید معده ، کم آبی بدن، ریختن زباله، آلودگی پلاستیکی و انتشار گازهای گلخانه ای.

 

ویژگی‌های نوشیدنی‌های سودا 

نوشیدنی‌ سودا ویژگی‌های متمایزی دارند که آنها را منحصر به فرد می‌کنند:

  • گازدار بودن: حالت حباب‌دار در نوشیدنی‌های گازدار زمانی که مصرف می‌شوند، حباب‌هایی دلپذیر ایجاد می‌کند.
  • شیرینی: سطح شیرینی ممکن است متغیر باشد و با توجه به ترجیحات مختلف در دسترس باشد.
  •  تنوع طعم: سودا ها  در تنوع زیادی از طعم‌ها موجود هستند تا مطمئن شوند که برای همه نوع برای هر سلیقه ای وجود خواهد داشت .
  •   کافئین: برخی از نوشیدنی‌های سودایی مانند کولا حاوی کافئین هستند و انرژی ملایمی فراهم می‌کنند.
  •  کالری : مقدار کالری متغیر بر اساس نوع و اندازه مصرف شده از نوشیدنی‌هاست.

نوشیدنی های میوه ای با سودا

سودا یکی از ترکیبات جدا نشدنی بسیاری از نوشیدنی های روز مره ما مثل موهیتو ،انواع اسموتی ها ، پیناکولادا ، لیموناد ها و.. هستند که ما شاید مزه آنرا به مقدار زیاد نچشیم اما سودا همیشه در نوشیدنی های کافی شاپی و خانگی وجود دارد.

 

soda

انواع نوشیدنی‌های سودا 

نوشیدنی‌های سودا در انواع و اقسام مختلفی در دسترس علاقمندان قرارگرفته است . برخی از رایج ترین انواع سوداها  شامل:
•    کولا: طعم کلاسیک کولا یک محبوبیت جاودانه دارد، با نام‌هایی مانند کوکاکولا و پپسی.
•    مرکبات: طعم‌های لیمویی، پرتقال و دیگر مرکبات انتخاب ملایم و محبوبی ارائه می‌دهند.
•    میوه: نوشیدنی‌های گازدار با طعم میوه مانند گیلاس، توت فرنگی و انگور محبوب در بین همه گروه‌های سنی هستند.
•    نسخه‌های رژیمی و بدون شکر: برای افرادی که می‌خواهند مصرف شکر را کم کنند، نسخه‌های رژیمی و بدون شکر به طور گسترده موجود هستند.

soda

انواع بسته بندی سودا در بازار 

نوشیدنی‌های سودا در زمینه  بسته‌بندی بسیار متنوع هستند. آنها در انواع مختلفی ارائه می شوند که هر کدام برای نیازها و ترجیح‌های مختلف طراحی شده‌اند:

  •    بطری‌ها: بطری‌های نوشیدنی‌ سودا در اندازه‌های مختلفی تولید شده اند ، از بطری های کوچک تک نفره تا بطری های بزرگ خانواده با رنگ ها و وزن های مختلف .
  •    سودهای آبنمایی : بسیاری از رستوران‌ها و فروشگاه‌های محلی نوشابه‌های چشمه ای  را ارائه می‌دهند، به مشتریان این امکان را می‌دهند تا لیوان‌های خود را از دستگاهها با طعم های مختلف  پر کنند.
  •    بطری‌های پلاستیکی: بطری‌های پلاستیکی به خاطر سبکی و قابل بازیافت بودن آنها محبوب هستند.
  •     بطری‌های شیشه‌ای: بطری‌های شیشه‌ای گزینه‌ای کلاسیک و دوست‌دار محیط زیستی ارائه می‌دهند.

از این پس، هرگاه یک کان یا بطری از نوشیدنی مورد علاقه‌تان را باز کنید، دانش عمیق‌تری در مورد "چیستی سوداها یا نوشابه های گازدار و طرز تهیه و انواع آن خواهید داشت .
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(7) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید